Tuesday 29 September 2015

Di Sebalik Aktiviti-Aktiviti di Butik Penyusuan

Entri 10
Teks: Roslina Sobri
Foto : Butik About Umi&Baby,Shah Alam

Semalam saya bercerita mengenai sessi playgroup yang kami adakan di butik.Hari ini saya nak menceritakan kisah disebalik playgroup itu.Sebenarnya dalam bisnes pendidikan kanak-kanak,saya masih tercari-cari sumber yang boleh memberi duit dengan banyak.

Rupanya saya masih tersilap.Dalam perniagaan tiada istilah duit banyak masuk selalu.Tetapi kita yang perlu mengenal pasti di mana sumber-sumber yang membawa banyak duit masuk dalam satu-satu masa.Dan yang mana membawa duit masuk secara berkala.Yang mana pula membawa keuntungan sampingan.

Masih dalam niche yang sama,'playgroup' yang kami jalankan di butik setiap bulan tidak membawa duit yang banyak masuk ke dalam akaun.Spesifik lagi dalam setiap kali 'playgroup'.Tapi kami mendapat publisiti secara tidak langsung.Contohnya ibu bapa akan muat naik gambar anak mereka di facebook dan aktiviti yang kami lakukan.Begitu juga di akaun facebook peribadi saya mahupun akaun kedai.Jadi secara tak langsung orang disekeliling kami tahu kewujudan About Umi&Baby di tempat mereka.Ini juga menimbulkan keinginan mereka untuk datang dan menyertai aktiviti kami.

Kedua,dengan menjalankan aktiviti di butik,sebenarnya ia merupakan iklan percuma kepada butik kami.Ibu bapa yang datang akan dapat melihat apa yang ada di butik.Selain itu Insyaallah barang-barang akan terjual.
Kenangan peserta kelas penyusuan di About Umi&Baby

Itulah antara sebab kenapa aktiviti-aktiviti perlu dijalankan di butik setiap bulan.Ianya adalah 'loss-leader' kepada butik,Untung dari segi duit tidak banyak,tapi banyak membawa bisnes lain dan membuka hubungan baik dengan pelanggan.
Suami-suami membantu membuat urutan kepada isteri.

No comments:

Post a Comment