Sunday 27 September 2015

Niche Pendidikan Kanak-Kanak

Entri 8
Teks :Roslina Sobri

Apa itu niche?Saya mengenali perkataan ini ketika saya mula-mula terjun ke bidang marketing.Bukanlah 'marketing' sangat pun.Maksud saya ketika saya mula berjinak-jinak menghasilkan Facebook Advertisement ketika 2013 yang sangat mampu dibuat kerana ianya pengiklanan paling murah waktu itu.

Saya nak ringkaskan bahawa niche adalah kumpulan sasaran.Atau satu permintaan yang spesifik oleh sesuatu sesuatu barang atau perkhidmatan.Contohnya niche, pendidikan kanak-kanak.Saya amat meminati pendidikan kanak-kanak.Asalnya sebab suka membeli 'softbook' untuk anak-anak.Beralih kepada educational toys pula.

Bila saya berniaga,saya berniaga sesuatu yang saya minat.Bila saya menulis blog,saya juga menulis sesuatu yang saya minat.Lihat blog saya mengenai pendidikan kanak-kanak di sini http://littlemunas.com/blog/ .Dalam blog ini juga saya fokuskan kepada aktiviti kreatif bersama anak,manakala untuk jualan 'niche' saya memang sesuatu mengenai pendidikan kanak-kanak.

Pada pemerhatian saya,produk pendidikan kanak-kanak iaitu educational toys selalu mendapat permintaan yang tinggi.Waktu ekonomi kukuh ibu bapa membeli tanpa berfikir panjang.Waktu ekonomi merudum masih ada pembeli,ianya terus diminati terutamanya ibu bapa yang baru pertama kali menimang cahaya mata.
Pakej softbook saya yang paling popular.
Lihat di sini - http://littlemunas.com/shop/pakejsoftbookbayibijak/

Jadi saya mensasarkan produk-produk berharga premium kepada ibu bapa baru.Selain itu juga produk sepeerti softbook selalu mendapat permintaan yang tak putus-putus.Tetapi ketika menjelang musim raya,anda perlu keluar dari zon selesa dan menjual produk alternatif.

Ini kerana menjelang sebulan dua sebelum puasa,permintaan untuk produk pendidikan kanak-kanak akan mula berkurang.Ibu bapa sangat tertumpu kepada persiapan baju raya.Waktu ini gunakan 'niche' yang sama,tetapi produk yang berbeza.

Jualan jubah menjelang musim perayaan.
Lihat di sini https://www.facebook.com/muslimkidsclothing

No comments:

Post a Comment